تکنیک های تصویر سازی در جهان

تکنیک های تصویر سازی در جهان
  • نویسنده : نرگس رضاپور
  • ناشر : علم استادان
  • سال نشر : چاپ اول ۱۳۹۳

فهرست مطالب :

  • تاریخچه تصویر سازی در جهان
  • تاریخچه تصویر سازی در ایران
  • پیدایش تصویر سازی گرافیکی در غرب
  • طبقه بندی انواع تصویر سازی
  • تصویر سازی
  • آشنایی با اهداف تصویر گری
  • قدرت تخیل و ادراک
  • آشنایی با مراحل مختلف رشد فکری و جسمی کودک
  • مفهوم رنگ در تصویر سازی
  • آشنایی با مشخصات تصویر
  • مشخصات تصوثیر سازی برای کودکان
  • ساده سازی عناصر و شخصیت سازی
  • نقش گفتار
  • تکنیک های تصویر سازی
    • تکنیک مداد
    • تکنیک ماژیک
    • تکنیک مداد شمعی
    • تکنیک گواش
    • تکنیک آبرنگ
    • تکنیک ایربراش
    • تکنیک موزاییک
    • تکنیک اسکراچ برد
    • تکنیک کلاژ
    • تکنیک چسب چوب
  • منابع و مواخذ


تاریخچه تصویر سازی در جهان

تصویرسازی در طول تاریخ چیزی جز روایت گری تصویری یا داستان پردازی تصویری نبوده است. اما شروع داستان سرایی به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن های اسطوره ای و پیدایش اشکال خطوط نوشتاری (که قدیمی ترین آنها خطوط تصویری مانند خط هیروگلیف مصری و خطوط میخی باستان از قبیل خط سومری و عیلامی) بوده است که به کمک آن ها افسانه های اساطیری در کتیبه های سنگی و مهرها یا پاپیروس نوشته می شد. در خلال تمام آن تصاویر داستان هایی در مورد خلقت جهان و انسان، نیروهای مافوق طبیعی و راز تولد و مرگ و جهان ماورا موجود بود که در پلانهای داستانی به هم مربوط می شدند.

هنر تصویرسازی قبل از پیدایش خط (یعنی دوران قبل از تاریخ) در دوران پارینه سنگی و میان سنگی در نمونه هایی مثل نقاشی  غارها (مثل غارهای لاسکو و آتامیرا و غار میرملاس در لرستان) چیزی جز نقاش جادویی نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی قدرت های مرموز جهان طبیعت به دوران زندگی جمعی انسان ها در واقع شکار برای سیطره بر قدرت حیوانات یا در  واقع دیگر به همراه مراسم و رقص های آیینی به منظور چیرگی بر قدرت های تخریب گر طبیعت یا ظاهر کردن باران و امثالهم، به تصویر کشیده می شدند. سپس به تدریج در دوران نوسنگی با به وجود آمدن کشاورزی و دامپروری و ظهور هسته های اولیه زندگی اجتماعی انسان در شهرها توهم های افسانه ای (علامت های مقدس) و حماسه ها شکل می گیرند. و تصویر سازی، ابزارهای بیانی چنین حماسه هایی می شوند.

سپس با ظهور مذاهب و نزول کتب آسمانی، از دوران میانه تصویرسازی داستانی به همراه متون کتاب های مقدس (مانند انجیل عهد عتیق و انجیل عهد جدید) وسیله ای می شود برای بازگو کردن روایات مذهبی (داستانهای پیامبران و مردمان هم عصر آنان) و  تجسم چهره های قدیسین و فرشتگان و رویارویی نیروهای خیر و شر.

در مشرق زمین مثلاً در سرزمین چین تصویرسازی بازگویی نمادین گونه نقوش بود و به تدریج تحت تأثیر تعلیمات فرزانگانی چون کنفوسیوس ولائوتسه (پس از دوران هان) تصویرسازی حکایتی اندرزگونه و پرداختتنی شاعرانه از پدیده های طبیعی می شود.

برگرفته از متن کتاب